Home - Kopier - megamenu

Vis menu
Bramming Info
noimage noimage
Gå til indhold

Velkommen til Bramming Info

This is a testsite to test b/f

Lidt om infrastruktur, indkøbsmuligheder og servicetilbud

Desuden lidt historie og et slideshow


Kortudsnittet herunder er fra 1848. Bemærk stavemåden/fejlen i Bramming ( Branninge ). På kortet ses at der på dette tidspunkt kun eksisterer Bramming Hovedgård ( nu Sydvestjyllands Efterskole ), Sct. Knuds Kirke, Sct. Knuds Kilde ( nu Bibliotekssøen ) samt Kikkenborg ( Gæstgiveri - nu Apotek samt ejerlejligheder i overetagen ). Navnet var oprindelig Bramming - senere Bramminge og endnu senere tilbage til Bramming.
Navnet dukker op første gang ca. 1290. Forleddet er et navneord, der kommer fra det gammeldanske Bram der betyder kant, rand. Endelsen -ing er måske betegnelsen for indbyggernavn (som alsinger om én der bor på Als). Det oprindelige Bramming ved kirken og hovedgården ligger på et næs mellem Bramming (Ilsted) å og Holsted å. Tidligere blev navnet skrevet Bramminge, en form som var kommet med jernbanen og fulgte den opvoksende stationsby. Efter at Stednavneudvalget i 1968 brugte betegnelsen uden e ændredes brugen, ikke mindst da borgmesteren skar igennem mange diskussioner. Statsbanerne holdt ved navnemåden. Stationsskiltene blev først skiftet ( fra Bramminge til Bramming ) i løbet af 70-erne og først op  i 1980erne gik det af "mode". Nogle husker måske stadig " Oog næste station Bramminge ". Apoteket og efterskolen som nogle af de sidste brugere omkring årtusindskiftet. Apoteket, som har til huse i en af byens ældste bygninger, bevarer den gamle stavemåde - Bramminge Apotek.



1848



Historien om Danmarks ekspansion efter 1864 er historien om det moderne gennembrud og om de store omvæltninger hele landet blev udsat for efter nederlaget til Preussen og Østrig-Ungarn i 1864, og om hvordan det vi i dag forstår som Danmark blev grundlagt. Ekspansion skal i denne sammenhæng forstås bredt, altså også som økonomisk og kulturel ekspansion. Krigen førte udover territorialtab også til en stærk strømning for national samling, som blev udtrykt gennem mottoet: Hvad udad tabes, skal indad vindes!. Hovedmålet for denne strømning var genrejsning i forskellig forstand, f.eks. revanche for nederlaget i 1864 eller en åndelig mobilisering af det danske folk, den kom til udtryk i nye foreninger, højskoler eller erhvervsselskaber.

I dag er Esbjerg Vestkystens hovedstad. Kom man derimod til Esbjerg i 1867, bestod den af to gårde og tre huse, og der var 23 indbyggere. Esbjerg var blot en bebyggelse i Jerne Sogn.
Udviklingen kom først i gang, da Rigsdagen vedtog loven om anlæg af en havn ved Esbjerg den 24. april 1868. Efter krigen mod Preussen i 1864 havde Danmark mistet alle sine havne på den jyske vestkyst, og nu blev det et politisk krav at få en ny havn på den danske Vestkyst til især at håndtere landbrugets eksport af levende kreaturer, svin og får.

Brammings historie er tæt knyttet sammen med jernbanen og Esbjerg. Bramming voksede op om en banegård, der blev bygget med anlæggelsen af jernbanen til den nye havn mod vest.
Hovedbygningen blev opført samtidig med anlæggelsen af Esbjerg- Fredericia banestrækningen i 1874. Stationen blev anlagt på den bare mark ca. 200 meter øst for den gamle landevejskro 'Kikkenborg'. På det tidspunkt var der kun de to bygninger, og indtil 1885 har der næppe været mere end 10-15 huse i Bramming by. Kikkenborg kro's jorder var opdyrkede, men ellers var der hede, næsten så langt øjet rakte. Remisebygningen blev opført i 1881, og 3 år efter kom et vandtårn. (Det blev sprængt under en sabotage i 1944).
Først i 1890'erne kom der for alvor gang i byudviklingen, og i DSB's statistikker kan man fra da af se en pludselig stigning i benyttelsen af Bramming station. Hvor den samlede mængde af gods til og fra Bramming i alle årene 1875-90 havde ligget på ca. 3.000 tons gods om året, steg den i 1895/96 til ca. 8.500 tons og i 1900/01 til 10.000 tons om året. Altså over en tredobling på 10 år.

  • IMG_0005
  • IMG_0007
  • IMG_0009
  • IMG_0012
  • IMG_0014
  • IMG_0015
  • IMG_0017
  • IMG_0019
  • IMG_0020
  • IMG_0023
  • IMG_0063
  • IMG_0064
  • IMG_0066
  • IMG_0071
  • IMG_0073
  • IMG_0074
  • IMG_0078
  • IMG_0081
  • IMG_0082

Billeder fra steder i Bramming

Bibliotek søen, Skulpturhaven, Ansgar Kirke, Gågaden

Der er et rigt handelsliv i Bramming. Der er 5 store dagligvarebutikker - den ene med stor slagterafdeling. En hyggelig gågade og gratis og rigelig parkering overalt i byen. Der er desuden flere tøjforretninger, brillebutikker, mange frisørsaloner, 2 byggemarkeder, farvehandlere, isenkram, blomsterhandlere stor boghandel, tankstation flere bilforhandlere, tøjforretninger og.....

Bramming er et trafikknudepunkt.
Jernbanen Esbjerg - Fredericia og Bramming - Ribe - Tønder banen mødes i Bramming.

Bramming er forbundet med motorvejen i bekvem afstand ( 3 Km. ).

Der er desuden busforbindelser.

Der er alene med tog afgange 3 -4 gange i timen ( Esb.). En tur fra Bramming station til Esbjerg station tager ca. 14 min. Det er hurtigere end mange ture fra udkanten af Esbjerg til centrum.

Der er desuden fine tog- og busforbindelser til Ribe.
Der er cykelstier hele vejen til Esbjerg og hele vejen til Ribe.






Førstkommende
afgange fra
Bramming

Nogle af siderne på dette site, er optimeret til en opløsning på 1920 x 1080

Der kan med fordel anvendes F11 ved visning af sitet

På siderne her, kan findes oplysninger om Bramming. Hvis du finder fejl. eller mener der er noget der mangler og/eller bør tilføjes, så venligst kontakt os via kontakt-siden.
Hvis vi har anvendt materiale som vi ikke må vise, så venligst kontakt os, så vi kan få det bragt i orden.
Der vil løbende blive tilføjet nye billeder og eventuelt også tekst.
Der er flere sites med oplysninger om Bramming og nu er denne så een af disse.
Vi linker til andre sider der omhandler Bramming.
Tilbage til indhold