megamenu

Bramming Info
noimage noimage
Gå til indhold

Velkommen til Bramming Info


Lidt om byen, infrastruktur, indkøbsmuligheder og servicetilbud
Vælg i menuen ( øverst på siden ), og tag med på tur i Bramming



Historien om Danmarks ekspansion efter 1864 er historien om det moderne gennembrud og om de store omvæltninger hele landet blev udsat for efter nederlaget til Preussen og Østrig-Ungarn i 1864, og om hvordan det vi i dag forstår som Danmark blev grundlagt. Ekspansion skal i denne sammenhæng forstås bredt, altså også som økonomisk og kulturel ekspansion. Krigen førte udover territorialtab også til en stærk strømning for national samling, som blev udtrykt gennem mottoet: Hvad udad tabes, skal indad vindes!. Hovedmålet for denne strømning var genrejsning i forskellig forstand, f.eks. revanche for nederlaget i 1864 eller en åndelig mobilisering af det danske folk, den kom til udtryk i nye foreninger, højskoler eller erhvervsselskaber.

I dag er Esbjerg Vestkystens hovedstad. Kom man derimod til Esbjerg i 1867, bestod den af to gårde og tre huse, og der var 23 indbyggere. Esbjerg var blot en bebyggelse i Jerne Sogn.
Udviklingen kom først i gang, da Rigsdagen vedtog loven om anlæg af en havn ved Esbjerg den 24. april 1868. Efter krigen mod Preussen i 1864 havde Danmark mistet alle sine havne på den jyske vestkyst, og nu blev det et politisk krav at få en ny havn på den danske Vestkyst til især at håndtere landbrugets eksport af levende kreaturer, svin og får.

Brammings historie er tæt knyttet sammen med jernbanen og Esbjerg. Bramming voksede op om en banegård, der blev bygget med anlæggelsen af jernbanen til den nye havn mod vest.
Hovedbygningen blev opført samtidig med anlæggelsen af Esbjerg- Fredericia banestrækningen i 1874. Stationen blev anlagt på den bare mark ca. 200 meter øst for den gamle landevejskro 'Kikkenborg'. På det tidspunkt var der kun de to bygninger, og indtil 1885 har der næppe været mere end 10-15 huse i Bramming by. Kikkenborg kro's jorder var opdyrkede, men ellers var der hede, næsten så langt øjet rakte. Remisebygningen blev opført i 1881, og 3 år efter kom et vandtårn. (Det blev sprængt under en sabotage i 1944).
Først i 1890'erne kom der for alvor gang i byudviklingen, og i DSB's statistikker kan man fra da af se en pludselig stigning i benyttelsen af Bramming station. Hvor den samlede mængde af gods til og fra Bramming i alle årene 1875-90 havde ligget på ca. 3.000 tons gods om året, steg den i 1895/96 til ca. 8.500 tons og i 1900/01 til 10.000 tons om året. Altså over en tredobling på 10 år.

  • IMG_0005
  • IMG_0007
  • IMG_0009
  • IMG_0012
  • IMG_0014
  • IMG_0015
  • IMG_0017
  • IMG_0019
  • IMG_0020
  • IMG_0023
  • IMG_0063
  • IMG_0064
  • IMG_0066
  • IMG_0071
  • IMG_0073
  • IMG_0074
  • IMG_0078
  • IMG_0081
  • IMG_0082


1848
Kikkenborg Kro, Bramming Hovedgård
og Sct. Knuds Kirke









Bramming i dag
På sporet med
Handel og Industri








Bramming er et trafikknudepunkt.
Jernbanen Esbjerg - Fredericia og Bramming - Ribe - Tønder banen mødes i Bramming.

Bramming er forbundet med motorvejen i bekvem afstand ( 3 Km. ).

Der er desuden busforbindelser.
Der er fine tog- og busforbindelser til Ribe.
Der er cykelstier hele vejen til Esbjerg og hele vejen til Ribe.

Lufthavn beliggende mellem Bramming og Esbjerg


Der er alene med tog afgange 3 -4 gange i timen ( Esb.). En tur fra Bramming station til Esbjerg station ( Centrum ) tager ca. 14 min. Det er hurtigere end mange ture fra udkanten af Esbjerg til centrum.






Førstkommende
afgange fra
Bramming

Tilbage til indhold